Manon Clement’s Blog

Avonturen van een pril bestaan.

We should all… be praying for time… or EBV

Ten jare 1980 gebeurde er iets vreemds met mij. Voordien was ik een kind ‘dat nen moeilijken eter is’. U kent het fenomeen wellicht, elke dag een ware strijd tijdens de 3 maaltijden om mij toch maar iets binnen te doen krijgen. De lekkerste vettigste hapjes samenstellen “omdat hij toch maar calorieen genoeg zou hebben”… Ik was een wandelende xylofoon zoals men pleegt te stellen. Maar dan wel één waar er veel plaats tussen de muziekbalkjes zat.

Maar zoals ik al zei in 1980 gebeurde iets vreemd. Ik had eerst een keelontsteking, die dan als mazelen werd gediagnosticeerd en uiteindelijk klierkoorts bleek te zijn. (De mazelen diagnose beruste op de uitslag die je krijgt na amoxiciline bij klierkoorts). Ik (en de rest van de familie) naar de kinderkliniek in het UZ gent u misschien niet onbekend “Het AZ zoals men indertijd zei”. Ik verbleef er 10 lange dagen en werd er getappoteerd dat het een lust was om “de slijmkens” uit mijn tere luchtwegen te verwijderen. En toen gebeurde het…. ik ging huiswaarts en vond alles lekker, en had nooit meer genoeg.

Ik veranderde van Xylofoon in Bombardon… Sommigen zeggen dat het de puberteit was dat het hem deed, ik blijf bij de klierkoorts… En ik blijf naar een antidotum zoeken. Zelfs nog eens klierkoorts heb ik er voor over. En ik denk dat ik dit nu aan het proberen ben… Wie komt tapotteren ?

Wat een gedacht ook om in het sanatorium te gaan werken dat u al dat leed heeft toegebracht… Trouwens, enige jaren later kwam ik door louter toeval en onbezonnen studiekeuze in ditzelfde “AZ” terecht als stagiar… En mijn taak bestond eruit een databank van HBV positieven samen te stellen. Ik kreeg een kelder vol laboratoriumuitslagen voorgeschoteld en begon aan mijn queeste. Eens bij de C aangekomen viel me iets op, namelijk mijn eigen naam. Ik bleek in 1980 gediagnosticeerd te zijn met Hepatitis B… Nu u weet (of niet) dat HBV een ziekte is die je enkel vie bloedcontact kan krijgen (dus naalden, sex, etnische bloedprocessies, etc…). En ik zweer u geachte lezer ik was nog niet sexueel actief en had nog geen intraveneus druggebruik ervaring op mijn 10 jaar… Ik dus naar mijn mentor “Seg ! Wa steekte gulder ier wel uit ?”. De man staat nu eenmaal niet gekend om zijn subtiele antwoorden : “Wa?” antwoorde hij.  Ik legde hem uit dat dit niet kan want ik heb ook nu geen antilichamen die een indertijd opgelopen infectie zouden bewijzen. Hij antwoorde heel gewoon : “Wel ’t is teken dat ge domme lymphocyten hebt die vergeten zijn dat ge die ziekte hebt gehad”…. En zo beste lezer sta ik dus gelijst als ooit geinfecteerd met “de vuile ziekte”…

september 9, 2008 - Posted by | Hoe is het mogelijk, Uncategorized | ,

Nog geen reacties

Geef een reactie

