Manon Clement’s Blog

Avonturen van een pril bestaan.

Peuter en puberteit…

Ik geloof(de) daar zo niet in… Peuterpuberteit, das iets gelijk zoetzuur, zacht-pikant, vochtig-droog… Sommige dingen in het leven zijn nu eenmaal zwart of wit. Dod of levend, mooi of lelijk,…. niet een beetje dood… Dus het is een peuter of een puber, geen wilde mix van beiden. Ik begin trouwens vrij veel last te ondervinden van al die new-age toestanden waar individuen menen de wereld te kunnen verbeteren met iets dat sinds miljarden jaren anders werd georganiseerd of gedaan. Soit. 

Peuterpuberteit, mijn dochter moet er over hebben horen praten en besloot dit sinds vorige maandag in de praktijk te brengen. Momenteel vraagt ze niet gewoon wat ze wil, ze huilt erom voordat je ook maar de kans hebt gekregen om het te weigeren. Weiger je dan alsnog dan zet ze het op een krijsen dat bloedstollend en hersencellen dodend is. Een hopeloze knieval wordt hierbij zelden over het hoofd gezien en wild om zich heenslaand met de armen hoort er de facto bij. En sinds gisteren een nieuw en verassend item : BIJTEN ! (en ik garandeer u DOORBIJTEN) Ouders dus in stress….

Gelukkig bestaat er zoiets als het interwebs waar de gemiddelde leek zijn vakliteratuur kan induiken en kijken waaruit de juiste behandeling dient te bestaan. Mens waar gaat de wereld naartoe… ik vond volgende benaderingsmethodes. 

A : Peuter vastnemen en troosten tot hij/zij gekalmeerd is (en dus nog eens gebeten worden)

B : Een time-out door middel van een ‘hoekje’, strafzitje of een ander aan FOUT-gelinkte plaats. 

C : Terugbijten !!!! (zie link onder)

Karen van Nederveen Meerkerk is Austra lisch van oorsprong en heeft haar aanpak van haar moeder overgenomen: zachtjes terugbijten. Haar jongste, Alyssa (2,5) plant soms haar tanden in haar zusje Rosaline (4). ‘Ik zet ze eerst even apart en zeg dat bijten niet mag. Maar dat werkt op een gegeven moment niet meer. Laatst had haar zusje een hele blauwe plek op haar borst. Toen heb ik Rosaline teruggebeten. Hard genoeg zodat ze echt weet dat het vervelend is wat ze doet.’

Wij hebben dus geopteerd (ondanks de honger) voor optie B. En ik wil voor alle duidelijkheid stellen dat diegene die van plan is optie C op mijn dochter toe te passen dezelfde behandeling zal ondergaan van de vader. Met één klein verschil, als ik bijt is het om te eten. En geloof me, mijn apetijt draagt wereldfaam !

maart 20, 2009 - Posted by | Uncategorized | , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie

