Manon Clement’s Blog

Avonturen van een pril bestaan.

Afbrokkelende SABAM tandjes…

De belgische bureaucratie ten voeten uit. SABAM wat staat voor een zichzelf in stand houdend gefossiliseerd instituut denkt goed te doen om alle videoclips van belgische groepen van youtube te weren. Hun uitleg luidt : “wij hebben niet gevraagd om die te verwijderen, wij vragen enkel een vergoeding om ze erop te houden”… Tsja…

De muziek industrie is net aan het bekomen van de slag in het gezicht die het mp3 bestand hun heeft toegebracht via oa. itunes. Ik ken een heleboel mensen die geregeld muziek aankopen op die manier daar waar ze vroeger aan het downloaden gingen van onderwaardige bestanden… Die clips op youtube dienen te worden gezien als promomateriaal. En trouwens de diehard downloaders geraken er toch wel aan hoor. In het beste geval gaan ze de CD halen in de nabij gelegen openbare Bib en kopiëren hem gewoon… 

De media industrie wil het maar niet snappen. Evolutie zeg ik u mijnheer is dit alles. Pas u aan of ga ten onder. De tijd dat de mensen hun kleren op de oever van de rivier wasten is ook voorbij. Sunlight zeep werd vervangen door waspoeder of nog beter door vloeibaar wasproduct. Aanpassen is de boodschap…

Maar neen, in plaats van de digitale televisie met open armen te ontvangen en eindellijk view on demand ter beschikking te stellen en zo de kijker aan zich te binden moet het weer geld kosten. Resultaat, iwatch en net gemist zijn een klein niche-marktje geworden. Wat een zonde van de opportuniteit. 

Om te vergelijken : In de VS is het meest bekeken programma zonder twijfel de finale van de superbowl. En die kan je gratis en verniet bekijken op ongeveer alle zenders. De zenders halen hun inkomsten uit de reklame blokken die ze aan woekerprijzen kunnen verkopen omdat er nu eenmaal zo veel volk naar kijkt. EN die kijken live, online, in delay op alle manieren mogellijk, maar wel gratis…

Maar hier… neen. Hier moet je betalen om voetbal te zien… Hier moet je betalen om iets in uitgesteld relais (met reclame, iwatch !!!) te zien… En dan maar klagen over de lage kijkcijfers en het op het internet steken. Grauwe mensen zonder enig inzicht in marktmechanismen zijn het… Oude fossielen die moeten verdwijnen zijn het… Wees innovatief verdorie gebruik de middelen die voorhande zijn. En SABAM, please in godsnaam who the fuck are you anyway… 

De eerste die met een goed alternatief mediakanaal op de mrkt komt neemt gewoon in één hap een reuze marktaandeel….EN trouwens door dat supersucces van die superbowl worden de adverterende firma’s gedwongen supergoed reklame te maken zie hieronder het is bijna beter dan de superbowl zelf : 

Advertenties

augustus 11, 2009 - Posted by | Uncategorized | , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: