Manon Clement’s Blog

Avonturen van een pril bestaan.

Antiquiteiten

Het lijkt eraan te komen. HET grote anti-download offensief van de europeese lidstaten. Wetgeving worden overal gecreerd. Het komt er steeds op neer dat de verdachte downloader van zijn service provider brieven met stijgende verwittigingen krijgt waarbij na een derde verwittiging de internet-aansluiting (tijdelijk) wordt afgesloten. Hierna (na 3e brief) dient de ISP de identiteit van de downloader aan de aanklager vrij te geven die dan op zijn beurt de downloader kan en zal vervolgen… U leest correct, u heeft een aantal verwittigingen nodig vooraleer men u zal ruineren…

Dit is de hyper contraproductieve reactie van een hopeloos verdrinkende industrie. Deze industrie heeft de sneltrein van de verdigitalisering van de media volledig genegeerd en draagt daar nu (nog steeds) de gevolgen van. Het probleem ontstond reeds meer dan 10 jaar geleden (remember Napster) en het enige dat de industrie kon bedenken was deze dreiging… Het is voor eenieder nu wel duidelijk welke meerwaarde het interwebs aan “media” op zich heeft gegeven. De mogelijkheden van het internet overstijgen zowel wat betreft kwaliteit (HD zonder probleem), snelheid en aanbod deze van de klassieke media (TV, radio, CD, DVD, bioskoop…).

Deze klassieke media/distributie kanalen zijn op sterven na dood. Maar blijkbaar beseft vandaag enkel de eindgebruiker dit. Iemand met enig net-inzicht vindt binnen de 5 minuten een programma in High Def en 5.1 surround op het net dat hij (legaal of illegaal) kan downloaden, transfereren naar een mediaserver en dan in alle comfort kan bekijken. In het kort kijken naar wat je wil, wanneer je wil en hoe je wil zoals jij dat beslist, niet zoals de klassieke distributie kanalen jou dat aanbieden. (Of kijkt u echt nog steeds liever naar Familie ?).

Hier speelt de wet van vraag en aanbod en (misschien jammer) niet langer de wet van copyright…. Zolang de producent dit niet beseft is hij gedoemd om bedrogen te worden en ten onder te gaan. De dag dat de creatieveling en zijn medewerkers dit beseffen en het net als een middel beschouwen ben ik er zeker van dat ze hun media tegen betaling kunnen aanbieden, welliswaar aan een fractie van de huidige kost, aan een vele malen grotere afnemersmarkt. En dit met een wellicht veel grotere return dan deze die zal bereikt worden met deze dreigende wetgeving die trouwens heel los staat wat betreft de legale basis.

Hier, u weet wel het superieure Vlaanderen dat virtueel failliet is, proberen de distributie kanalen het “net” als volgt uit : men kan via zijn digicorder een OUD televisieprogramma opvragen, betaalt hiervoor vervolgens 2 euro voor en men krijgt eerst een reklamefilmpje voorgeschoteld… In de US brengen alle commerciële zenders de reeds uitgezonden programma’s gratis op hun website, met als gevolg een heel hoog aantal bezoekers wat dan weer tot hogere inkomsten voor de website leidt. Ziet u het verschil van inzicht ? Arm Vlaanderen…

Advertenties

maart 21, 2010 - Posted by | Uncategorized

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: