Manon Clement’s Blog

Avonturen van een pril bestaan.

Overcompensatie

Of waar wij Vlamingen goed in zijn.

Vandaag in uw geliefde krant een volledige pagina met een interview met Mieke Van Hecke*. Mieke legt haarfijn uit hoe het katholieke onderwijs net nu omgaat met de kwestie “Van Gheluwe”. Er zal een “draaiboek” worden voorzien om aan te wijzen hoe leerkrachten dienen om te gaan met leerlingen, voornamelijk wat betreft “het lichamelijke”.

Neen, mevr. Van Hecke, ik maak mij geen zorgen als mijn dochter op schoot zit bij een leraar, een knuffel krijgt of een kus. Neen, mevr. Van hecke zoiets is volledig normaal. Neen mevr. van Hecke, ik ben niet ongerust als een leerkracht mijn 3 jarige dochter naar het toilet begeleidt en daar zorgt voor haar persoonlijke hygiêne. Die leerkracht is er net voor die zaken, opleiden als het kan maar troosten en helpen als het moet. Net zo min word ik geviseerd door ouders van kinderen in mijn familie als ik hetzelfde doe bij mijn nichtjes of neven…

Uw draaiboek is volkomen nutteloos mevr. Van Hecke. Gezond verstand, menselijkheid en inlevingsvermogen zijn cruciale eigenschappen voor leerkrachten (van heel jonge kinderen). Ik dacht ergens ooit te hebben gelezen dat dit hoekstenen zijn van uw “pedagogisch project” ? Ontkenning, negeren en minimaliseren van gekende problemen daarentegen zijn het kwade. En het kwade geschiedde, frequent zelfs. De vraag is zelfs in hoeverre dit draaiboek, deze overcompensatie, niet opnieuw een uiting is van “wir haben das nie gewuscht” ?

Uw compensatie kan dit echt niet ongedaan maken mevr. Van Hecke.

Ik citeer De Standaard, die op zijn beurt u citeert : “‘Toen bisschop Vangheluwe zijn ontslag bekend maakte, wist ik dat vroeg of laat de internaten in het vizier zouden komen. We moesten de scholen daarop voorbereiden. Ze kunnen te maken krijgen met oud-leerlingen die zeggen vroeger door personeel misbruikt te zijn. Dus hebben we een draaiboek opgesteld.’“. Euh, weet u meer ?

mvg,

F.

*Mieke Van Hecke (Gent25 maart 1947) was van 1995 tot 2004 een volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement voor de CVP – CD&V (vanaf 2001) en is sinds 1 juli2004 directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO). Zij is één van de belangrijkste figuren in het Vlaams onderwijslandschap

september 20, 2010 - Posted by | Uncategorized | , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie

